Jak správně očistit řetěz jízdního kola, udržujte své kolo v perfektní kondici

Jezdíte často a rádi na kole, jste zvyklí mu dopřávat po každé jízdě péči, ale stále cítíte v údržbě svého miláčka jisté rezervy? Právě pro Vás máme několik tipů, jak správně a jednoduše udržovat své kolo ve skvělé kondici. Pouze stoprocentní funkčnost všech jeho mechanismů zajistí požitek z dobré jízdy a především efektivní přenos vašeho fyzického výkonu. Stejně jako zbytečné fyzické námaze lze předejít i nadměrnému a zbytečnému opotřebování jednotlivých komponentů. Pojďte si společně s námi projít pár stručných rad, jak o své kolo správně pečovat.

Kontrola komponentů

Před jarní údržbou si dobře zkontrolujte stav všech komponentů kola po zimě. Je řetěz moc prověšený, a nikoli pořádně propnutý? Určitě je zralý na výměnu! Jsou ozubená kolečka jednotlivých převodů “otupená”? Je to důsledek používání prověšeného řetězu a doporučil bych výměnu taktéž. Brzdy nereagují ihned po zmáčknutí páček? V případě mechanických brzd doporučujeme dotáhnout, v případě hydraulického systému – obvykle ve spojení s kotoučovými brzdami – je třeba doplnit kapalinu v hadičkách (takový úkon svěřte spíše specializovanému servisu). Současně u brzd zkontrolujte destičky/špalíky, nejsou-li již moc opotřebované. Zkontrolujte i stav vidlice, pakliže ji máte odpruženou – určitě si na ní v odemčeném i uzamčeném stavu “zaskákejte”. Pokud se objevuje nepatřičná vůle, či je naopak moc tuhá i v povoleném stavu, určitě dojeďte do servisu.



Pokud se některý z těchto problémů vyskytne, obvykle je potřeba zajet do servisu. Co si ale můžete relativně jednoduše udělat doma, a předejít tak spoustě výše popsaných problémů?

Mazání

Většinu součástek na jízdním kole je třeba jednou za čas kvalitně promazat a předejít tak přebytečnému tření a opotřebovávání. Každý je samozřejmě zvyklý používat různé typy maziv. Jak vybrat to správné?

Na jednotlivé mechanismy se dle zátěže a pohybu obvykle hodí různé typy maziv. Kupříkladu odpružené vidlice se standardně mažou vazelínou s obsahem silikonu, naopak na řetěz, středy a další díly se hodí spíše tekutější produkty. Nemusí to však platit ve všech případech – existují i univerzální maziva na veškeré komponenty Vašeho kola.

Co je tedy potřeba udělat, než začneme mazat? Všechny díly, na které chceme mazivo aplikovat, je třeba nejdříve řádně odmastit a očistit. Např. řetěz je nejlepší z kola odmontovat (je při tom obvykle zapotřebí odpojit zadní kolo i s kazetou), odmastit ho standardními odmašťovači typu Cyklostar, a umýt myčkou na řetěz. Nemáte-li myčku, lze si dopomoci starým kartáčkem a silným proudem vody. Podobným způsobem lze postupovat i u dalších komponentů, které je čas od času třeba promazat – středy, šlapky, kazeta, měniče. Vždy tedy před aplikací nejlépe odmontujeme, důkladně odmastíme, očistíme, a pak až mažeme. Nikdy nenanášíme nové mazivo na neodmaštěný a neočištěný povrch komponentu! Výjimku tvoří např. bowdeny, kam se nejlépe aplikují sprejová maziva s aplikační hubičkou. Naopak mazivo z pochopitelných důvodů NIKDY neaplikujeme na ráfek, brzdové destičky a kotouče.

Jakých chyb se ještě vyvarovat?

Bohužel, velká část i zkušených cyklistů stále používá tradiční levné uvolňovače zatuhlých mechanismů i za účelem mazání řetězu. Takové produkty jsou sice na první pohled mastné, nicméně vzhledem k velmi nízké hustotě a vzlínavosti neproniknou do klíčových částí jednotlivých komponentů, nepromažou tak díly zevnitř, a obvykle velmi rychle z mechanismu vytečou. Ten pak trpí nadměrným třením. Zbytky takových produktů pak obvykle tvoří emulzi s prachem a nečistotami, které na sebe vážou, a tvoří pak mezi cyklisty velmi neoblíbenou pověstnou černou pastu (typicky na jednotlivých dílech kazety a měničů). Lze samozřejmě použít i tužší produkty typu vazelíny, které se obvykle používají na vidlice. Zde je mazací schopnost sice výrazně vyšší, nicméně z principu vysoké hustoty na sebe takovéto produkty vážou ještě více nečistot, a jednotlivé díly je tak třeba velmi často, nejlépe po každé jízdě, znovu čistit a opětovně promazávat. Aplikace vazelíny také není na mnoha špatně dostupných komponentech nejsnadnější záležitostí.

Mám tedy promazáno. Můžu hned vyrazit?



Lepší je ještě cca 15-20 minut po aplikaci počkat. Po takové době totiž mazivo zavzlíná  dovnitř jednotlivých komponentů, a přebytečný olej lze z okrajů opatrně setřít hadříkem, aby se na mechanismus zbytečně nelepily nečistoty. Ten je totiž promazán zejména zevnitř, a zvenčí je na dotek téměř suchý. Toto pravidlo neplatí u vazelíny – tu po aplikaci např. na řetěz a několikerém protočení stíráme hned.

Z hlediska jednoduchosti aplikace a účinnosti mazací složky se nejlépe osvědčil produkt NANOPROTECH Bicycle –  jedná se o minerální olej s navázanými nanočásticemi. Proč právě nanočástice?



Nanočástice mají vysokou vzlínavost – proniknou tedy až do nejzazších míst jednotlivých komponentů (typickým příkladem jsou jednotlivé nýtky u řetězu) a dokonale je promažou především zevnitř. Současně, po setření přebytečného oleje, má ochranná vrstva z nanočástic preventivní antikorozní účinek a odpuzuje nečistoty. Na řetězu, kazetě a měničích se Vám již nikdy nebude usazovat dobře známá černá pasta.

Výhodou nanotechnologie také je, že nanočástice „zažrané“ do porézního povrchu kovu, a tvořící tak ochrannou vrstvu, mají daleko vyšší životnost. Řetěz u horských kol je tedy třeba opětovně promazávat až po 150-300 kilometrech jízdy v závislosti na terénu, ve kterém jezdíte, při jízdě mimo terén je schopen ošetřený vydržet až 600 km. Na jiných dílech taková vrstva vydrží i násobně déle – za ideálních podmínek až 1 rok. 

Jak postupovat při dalším mazání? Produkty, jako např. NANOPROTECH Bicycle, které obsahují pouze minerální olej s nanočásticemi, lze opětovně odstranit standardními odmašťovači, daný komponent důkladně umýt, a opětovně sprej aplikovat (viz výše popsaný postup při promazávání).

 Jednoduché a účinné, že?

Zkuste to také, ušetříte si s údržbou spoustu práce, starostí, a špinavých rukou. Budete určitě spokojeni!

Mohlo by vás také zajímat:

Jak správně očistit řetěz jízdního kola, udržujte své kolo v perfektní kondici